Hans Christian Staubs beretning

Den 25. april blev vi transporteret væk fra Stutthof, eftersom Den Røde Hær nærmede sig lejren. Vi blev beordret på march til Nickelswalde ved Weichsel og gik den 26. april kl. tre om morgenen om bord på en sværtbevæbnet landgangsbåd, der var blevet bygget til brug ved fascisternes invasion af England. Jeg vil anslå, at vi har været omkring 4000 KZ-fanger, polakker, russere, og også nordmænd og danskere.

Klokken 5.30 anløb båden havnen ved Hela. Tæt sammenpressede som sild i en tønde blev vi senere lastet over i en flodpram. Vi blev der angrebet fra luften seks gange. Klokken 20.30 trak en lille slæbebåd lægteren ud på den åbne Østersø. Desværre har jeg ikke længere nogen erindring om, hvor mange vi var. Lørdag den 28. april sejlede vi langs med kysten og kom søndag eftermiddag til havnen ved Sassnitz på Rügen.

Den næste dag blev vi bragt til Stralsund og derefter, den 1. maj til Warnemünde ved Rostock. Uden at tage proviant om bord gik det videre langs østersøkysten til Travemünde, hvor prammen kastede anker i bugten ved Lübeck. Den 2. maj blev vi fastgjort til ”Cap Arcona” med trosser. Vagtmandskabet fra SS og SD sejlede bort med slæbebåden. Der havde indtil nu været yderligere to lægtere. Hvor de andre var blevet af, vidste vi ikke, sandsynligvis var de gået under..

Èn af vore kammerater havde hørt, at vi skulle sprænges i luften. (Senere fik jeg at vide af en tysk styrmand, at han den 2. maj var rejst fra Hamburg til Neustadt med forseglede ordrer om at sænke to skibe). For at redde os selv løsgjorde vi trosserne og holdt alt, hvad vi fandt på dækket, op i vinden som sejl. Efter fire timer nåede vi kysten. Jeg tror, at vi stadig var ca. 1000 fanger om bord. Med de største vanskeligheder nåede vi land, da vi var fuldstændigt udmattede. Ca. 100 syge formåede vi ikke at bringe i land.

I mellemtiden var SS- og SD-folk igen dukket op, de forsøgte at drive os tilbage til skibene. De syge om bord på vores pram blev alle sammen skudt. Efter kapitulationen fandt englænderne 77 lig om bord.

Alt dette skete den 3. maj. Vi, der var reddet, blev af SS’erne tvunget til at marchere til Neustadt. Vi blev drevet ind i en kaserne. Undervejs blev alle, der sakkede agterud, myrdet med nakkeskud. Snart vendte vi tilbage til havnen for at blive fragtet ud til ”Cap Arcona”. Vi så, at en stor damper sprang i luften. Sammen med tre andre danske kammerater lykkedes det mig at flygte fra havnen ind i byen. Vi var endnu ikke kommet langt, før vi hørte motorlarm: det var engelske tanks. Vi var frelst! Røde Kors køretøjer hentede os, den 12. maj var vi igen hjemme i Danmark”.

Fra: Karl Bittel: Todesfahrt über die Ostsee.(I tidsskriftet Freie Welt, 1966, Band 30).

Ifølge andre kilder blev ca. 300 Stutthof-fanger skudt, efter at de var kommet i land.

 Se Billeder fra Prammen  , tilbage til historien om "Prammen"

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

03.09 | 12:49

Hej Ove . Fin side du har . Ved du hvor man kan finde så meget info som muligt om D-2500 da jeg vil bygge en i målestok 1:32 .... hilsen Niels .....

...
12.07 | 12:52

ich brauche ein Ersatzteil für 1030 Schneidwerk (4,3 m ) das Messerantriebsgetriebe ist Verzahnung kaput entweder Welle und hebel od komplett bitte dringend

...
08.02 | 14:55

Hej Niels Jensen
har desværre ingen bytter af dem kun i samlingen

...
02.02 | 16:21

Jeg mangler billed og brochurer over den første selvkørende Dronningborg SÆKKE maskine, kan man hjælpe mig med det?
VH. Niels Jensen

...
Du kan lide denne side